A honvédelmi alapismeretek érettségi tantárgy különleges helyet foglal el az érettségi vizsgák palettáján. Nemcsak azért, mert ritkán választják a diákok, hanem azért is, mert egyedülálló módon kapcsolja össze a történelmi, haditechnikai, térképészeti, egészségügyi és jogi ismereteket. A tantárgy komplexitása egyre hangsúlyosabbá vált, amit jól mutat a 2024-es és 2025-ös emelt szintű vizsgák összehasonlítása. Az újabb feladatsorok alapján bátran kijelenthető: a vizsga szintet lépett.
Az Eduline egyik cikkében is úgy fogalmaznak: talán az egyik legkomplexebb érettségi vizsga a honvédelmi alapismeretek. Ezt nemcsak a tartalmi sokszínűség támasztja alá, hanem az is, hogy a középszintű vizsgán is több tucat feladatot kell megoldani viszonylag szűk időkeretben. Emelt szinten ez még nagyobb kihívás: 240 perc áll rendelkezésre, hogy a diákok egy első részben rövid választ igénylő kérdéssort, majd egy második részben hosszabb esszéket és térképi, tájékozódási feladatokat oldjanak meg. A vizsga így nemcsak a lexikális tudást kéri számon, hanem a gondolkodás minőségét, a fogalmak értelmezését, és az összefüggések felismerését is.
2025-ben különösen érezhető volt az elmozdulás az alkalmazott tudás irányába. A vizsgázóknak például elemezniük kellett a drónok szerepét a modern hadviselésben, ismertetniük kellett a pilóta nélküli légijárművek taktikai jelentőségét, valamint a katonai repülőgépek szárnytípusainak és feladatrendszerének csoportosítását is. A hadijogi ismeretek között a Genfi egyezmény részletes értelmezését is kérték. Ezáltal a feladatsor már nemcsak a tankönyvi ismeretek visszaadásáról szólt, hanem a szövegértés, a forráselemzés és a szaknyelv tudatos alkalmazásáról is.
A 2024-es vizsga ehhez képest kevésbé elmélyült volt. Az esszék többnyire általános ismereteken alapultak, mint például a NATO egészségügyi rendszere vagy a hadviselés generációi. Ezek természetesen szintén megkövetelték az összefüggések felismerését, de kevésbé volt hangsúlyos bennük a forráselemzés és a haditechnikai aktualitások értelmezése.
Nem szabad elfelejteni, hogy a tantárgy célja túlmutat az érettségin. Azok a diákok választják, akik pályájukat a katonai vagy rendvédelmi területen képzelik el. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemre készülők számára ez egy kifejezetten hasznos vizsga, de az itt megszerzett tudás gyakorlati értékkel bír bármilyen olyan szakirányon, ahol fontos a biztonságpolitikai és hadtudományos szemlélet. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint 2024-ben országosan 64-en érettségiztek emelt szinten ebből a tantárgyból, ami azt is mutatja, hogy szűk, de motivált közösségről van szó.
A tantárgy különlegessége nemcsak az írásbeli feladatsorokban mutatkozik meg, hanem a szóbelin is. A középszintű szóbeli vizsga három fő területre koncentrál: térkép- és tereptan, túlélési vagy alaki ismeretek, valamint egészségügyi ismeretek. Emelt szinten azonban ennél jóval összetettebb a számonkérés. A vizsgázónak egy fő témát részletesen kell kifejtenie – ez lehet hadtörténelem, lőelmélet, hadijog vagy haditechnika –, emellett további két kisebb feladatot is meg kell oldania, amelyek a terepen való túléléstől a sebesültek ellátásáig terjedhetnek.
A felkészülés tehát nemcsak tanulást jelent, hanem szemléletformálást is. A honvédelmi alapismeretek oktatása lehetőséget ad arra, hogy a diákok kritikusabban gondolkodjanak a világ biztonságpolitikai folyamatairól, megértsék a hadviselés történeti változásait, és képet kapjanak arról, hogyan működik a Magyar Honvédség és a NATO együttműködési rendszere. A 2025-ös vizsga tanulsága az, hogy a követelmények egyre közelebb kerülnek a valós élethelyzetekhez. A lexikális tudás mellett egyre fontosabbá válik az alkalmazott ismeret, a logikus gondolkodás és a szakmai nyelvezet pontos használata.
A honvédelmi alapismeretek vizsga nem könnyű, de éppen ezért értékes. Akár középszinten, akár emelten teljesítik a diákok, olyan tudással és készségekkel gazdagodnak, amelyek túlmutatnak az átlagos érettségi követelményein. És bár az érettségi után nem mindenki lesz katona vagy rendőr, a megszerzett ismeretek a mindennapi életben, a társadalmi tájékozottságban és a döntéshozatalban is komoly haszonnal járhatnak. Mert a honvédelmi alapismeretek nemcsak egy tantárgy – hanem egy gondolkodásmód.